Pulsar BHP

iwersytety. Zaliczenie szkolenia z bezpieczeństwa i higieny pracy jest jednym z warunków koniecznych do zaliczenia pierwszego semestru studiów. Najczęściej szkolenia BHP są przeprowadzane w formie e-learningu na uczelniach, dlateg

Dodane: 05-03-2020 10:42
Pulsar BHP Pulsar BHP

Szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy nie są jedynie obowiązkowe w różnych zakładach pracy. Jednymi z miejsc, gdzie szkolenia BHP również są obowiązkowe, są wyższe uczelnie i uniwersytety. Zaliczenie szkolenia z bezpieczeństwa i higieny pracy jest jednym z warunków koniecznych do zaliczenia pierwszego semestru studiów. Najczęściej szkolenia BHP są przeprowadzane w formie e-learningu na uczelniach, dlatego że jest to najwygodniejsze rozwiązanie i nie wymaga organizacji specjalnych spotkań seminaryjnych. Władze uczelni współpracują w porozumieniu z firmą zajmującą się szkoleniami BHP. Przebieg szkolenia online polega na uczestnictwie w kursie za pomocą platformy internetowej. Sam kurs jest podzielony na kilka lekcji, pod koniec których znajdują się pytania kontrolne dotyczące przedstawianych treści. Warunkiem zaliczenia kursu z bezpieczeństwa i higieny pracy jest zapoznanie się z treścią oraz odpowiedzenie poprawnie na pytania kontrolne. Dla uczelni szkolenia BHP w formie online są najlepszym rozwiązaniem, ponieważ liczba uczestników szkolenia jest bardzo duża.

Można wyróżnić kilka rodzajów szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. Podział szkoleń BHP bierze pod uwagę konkretnych odbiorców takiego kursu, ponieważ w zależności od wykonywanej pracy występujące w niej niebezpieczeństwa i zagrożenia będą się różnić. Firmy działające w branży BHP w swojej ofercie posiadają szkolenia skierowane do osób pracujących na stanowiskach robotniczych. Szkolenie jest zorganizowanie w formie specjalnego instruktażu, który jest opracowany na podstawie programu szkolenia. Jak każde inne szkolenie z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, tak samo to skierowane do robotników, kończy się egzaminem sprawdzającym wiedzę uczestników. Po ukończeniu szkolenia pracownicy biorący w nim udział uzyskują specjalne zaświadczenie. Szkolenie trwa minimum osiem godzin i jest prowadzone przez wyszkolonych profesjonalistów z branży BHP. Należy pamiętać o tym, że szkolenia BHP są okresowe, więc po pewnym czasie trzeba je powtórzyć. Ponadto zapewnienie pracownikom odpowiedniego szkolenia BHP jest obowiązkiem pracodawcy.

Przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy zawierają spis obowiązków pracodawcy wobec pracowników. Jest wiele świadczeń związanych z przepisami BHP, a jednym z nich jest zapewnienie odpowiednich środków ochronnych w miejscu pracy. Środki ochrony indywidualnej lub zbiorowej, które są rozumiane jako odzież ochronna lub środki ochrony wszystkich części ciała, są jednymi z ważniejszych świadczeń związanymi z bezpieczeństwem i higieną pracy. Odzież ochronna w miejscu pracy jest konieczna, kiedy w środowisku pracy występują szkodliwe substancje i nie ma możliwości neutralizacji szkodliwych czynników za pomocą ogólniejszych metod. Obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie pracownikom odpowiedniej odzieży ochronnej. Odzież ochronna jest własnością pracodawcy, więc też w jego kwestii należy dbanie o jej czystość i higienę. W momencie kiedy pracodawca nie jest pewien swoich obowiązków, wynikających ze świadczeń BHP, może skontaktować się z odpowiednią firmą z branży BHP i zlecić wykonanie niezbędnego outsourcingu.

Mimo zachowania wszystkich niezbędnych zasad dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy, może się zdarzyć, że jednak dojdzie do nieszczęśliwego wypadku. Warto więc wiedzieć, co należy zrobić w takiej sytuacji i co należy do obowiązków pracodawcy. Przede wszystkim, pracodawca musi przygotować pełną dokumentację powypadkową w przeciągu 14 dni od zgłoszenia wypadku w pracy. Wszelkie sprawy związane z postępowaniem powypadkowym oraz sporządzeniem odpowiedniej dokumentacji można powierzyć firmie BHP. Pracodawca ma wtedy pewność, że wszystko zostanie właściwie opracowane i przygotowane do następnych kroków związanych z postępowaniem powypadkowym. Powierzenie spraw z postępowaniem powypadkowym w ręce profesjonalistów jest najlepszym rozwiązaniem dla pracodawcy, ponieważ daje gwarancję sporządzenia pełnej i rzetelnej dokumentacji. Po złożeniu odpowiedniej dokumentacji powypadkowej firma, która zajmuję się postępowaniem powypadkowym, poinstruuje pracodawcę o kolejnych krokach w postępowaniu oraz jego obowiązkach w tym zakresie.

System zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy, w skrócie SZBHP, jest to system zarządzania organizacją oparty na konkretnej normie prawnej. Można wyróżnić aż czternaście podstawowych elementów systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy. Jednymi z tych elementów są: polityka bezpieczeństwa i higieny pracy, współudział pracowników, wymagania prawne, cele ogólne i szczegółowe. Ponadto do elementów SZBHP należą także struktura, odpowiedzialność i uprawnienia oraz szkolenie, świadomość, kompetencje i motywacja. Dalszymi elementami należącymi do systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy są komunikacja wewnętrzna, dokumentacja systemu zarządzania, ocena ryzyka zawodowego, nadzór nad podwykonawcami oraz działania korygujące i zapobiegawcze. Ostatnimi trzema elementami systemu zarządzania BHP są kolejno monitorowanie aktywne i proaktywne BHP, audyty wewnętrzne i przegląd zarządzania. Istnieje więc czternaście elementów należących do systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy.